رسول نور حضرت محمد (ص) - عزت نفس و تقرب به خدا؛ دو شاخصه اساسی اخلاق اسلامی
 
 
 












 
 عزت نفس و تقرب به خدا؛ دو شاخصه اساسی اخلاق اسلامی

آرشيو اخبار رسول نور2
استاد دانشگاه اروميه، برخورداری انسان از عزت و كرامت نفس و تقرب به خدا را دو شاخصه و معيار اساسی برای سنجش اخلاق اسلامی عنوان كرد.


«علی هاشمی» استاد دانشگاه اروميه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه آذربايجان غربی، در خصوص فلسفه وجودی علم اخلاق گفت: حيوان در بدو تولد موجودی بالفعل ولی انسان بالقوه است يعنی بعد حيوانی انسان كه متضمن حفظ و اداره حيات در اوست به‌صورت بالفعل موجود است و بعد انسانی او در اين هنگام به صورت بالقوه است، يعنی به مثابه بذرهايی است كه در درون او پاشيده شده و در صورت پرورش به صورت آنچه كه ارزش‌های والای انسانی يا فطرت انسانی ناميده می‌شود در خواهد آمد.
وی افزود: اگرچه فرد در بدو تولد از نظر ساختمان جسمانی و ظاهری انسان است اما از نظر روحی و معنوی هنوز انسان نيست، زيرا انسان زمانی از نظر شخصيت درونی، انسان خواهد بود كه بذر ارزش‌های انسانی را در خود رشد داده و انسانيت را در درون خود به فعليت رسانده باشد.
وی ادامه داد: از اين مطلب می‌توان دريافت كه علم اخلاق از پرارج‌ترين علومی است كه انسان بدان نيازمند است چرا كه موضوع علم اخلاق، وجود انسان و سازندگی روحی و معنوی و تهذيب باطن است.
وی در ادامه به تشريح اولين معيار اصلی علم اخلاق از منظر اسلام يعنی عزت و كرامت انسان پرداخت وی ادامه داد: منظور از كرامت و ارجمندی انسان اين است كه آدمی در جريان خودسازی و حركت نفسانی خود برخی كارها را با كرامت و مقام انسانی خويش ناسازگار می‌يابد و در يك سلسله كارها از قبيل احسان و گذشت در خود احساس شرف و بزرگواری می‌كند.
اين استاد دانشگاه عنوان كرد: گذشت و فداكاری مايه كرامت نفس است و انسان فداكار انسانی است كه بر خويش مسلط است و شخصيتی والا دارد چنانكه می‌تواند از آنچه مورد علاقه شخصی اوست به خاطر ديگران بگذرد.
هاشمی در ادامه به معيار ديگر اخلاق يعنی تقرب به خداوند اشاره كرد و افزود: كار پسنديده كاری است كه انسان را به خدا نزديك كند يعنی او را دارای آن صفات كمال كند، انسان به هر مقدار كه از اين صفات كمال الهی برخوردار باشد به همان اندازه از تقرب الهی برخوردار است و به او نزديك می‌شود اگر اين صفات در انسان به صورت خلق و خوی در بيايد می‌توان گفت كه او به اخلاق اسلامی دست يافته است.
استاد دانشگاه اروميه در پايان خاطرنشان كرد: ناتوانی اولين دليلی است كه موجب می‌شود انسان به تنهايی قادر به تربيت خود نباشد، واضح است كه تربيت انسان و سوق او به كمال در درجه اول در گرو شناخت دقيق و آگاهی كامل به تمامی استعدادها و نيروها است.



 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور2
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور2:
40 حديث نوراني درباره كار و تلاش


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما