رسول نور حضرت محمد (ص) - علامه جوادی آملی سكوت عرفانی را مورد تأييد شريعت می‌داند
 
 
 












 
 علامه جوادی آملی سكوت عرفانی را مورد تأييد شريعت می‌داند

آرشيو اخبار رسول نور1
رئيس گروه عرفان پژوهشگاه علوم وحيانی معارج با بيان اين‌كه آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی تقريری از سكوت عرفانی را با توجه به روايات ارائه می‌دهند، اظهار كرد: ايشان معتقدند كه صمت و سكوت عرفانی، مورد تأييد شريعت نيز هست.


حجت‌الاسلام حميدرضا ابراهيمی، رئيس گروه عرفان پژوهشگاه علوم وحيانی معارج در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين‌كه بنابر اعتقاد آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی، صمت و سكوت مورد تأييد شريعت نيز هست، گفت: البته خاموشی اگر با تفكر آميخته باشد و ترقب و ارادت قلبی را به همراه داشته باشد، بازدهی آموزنده خواهد داشت؛ چنان‌كه حضرت امير(ع) در وصف سكوت رسول‌خدا(ص) چنين می‌فرمايند كه: «صمته لسان» و اهل‌ بيت(ع) طهارت نيز چنين بوده‌اند: «صمتهم عن منطقهم».
وی تأكيد كرد: لذا می‌بينيم كه آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی، تأييد سكوت عرفانی را از روايات استخراج می‌كند و هم يك نوع تقرير از سكوت عرفانی را با توجه به روايات ارائه می‌دهد، اين نوع انديشه ايشان است كه در مباحث عرفانی به‌‌خوبی بيان شده است و می‌توان اين‌گونه مطالب را از آثار ايشان استخراج كرد.
ابراهيمی عنوان كرد: آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی آيه‌ای از قرآن كريم را ـ یَا أَیُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را ياد كنيد يادى بسيار ـ می‌آورند تا مسئله ذكر را بيان كنند؛ يعنی ذكر كثير و دوام ذكر را از اين راه تبيين می‌كنند، همچنين احاديثی را برای بيان مشرب عرفانی خود می‌آورند، همچنين اين مطلب را ‌كه عرفا می‌گويند اگر ما اخلاص داشته باشيم، شهوداتی برای ما حادث می‌شود، بيان می‌كنند.
عضو پژوهشگاه علوم وحيانی معارج ادامه داد: آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی اين روايت كه: «من اخلص لله اربعين صباحاً تنفجر ينابيع الحكمة من قلبه الی لسانه» را بيان كرده و اين روش عرفانی را توضيح می‌‌‌دهند. در واقع ايشان تأييد مشرب عرفانی را با استفاده از آيات و روايات توضيح می‌دهند و برای تبيين آموزه‌های عرفانی، شواهدی را از آيات و روايات می‌آورند.
اين محقق و پژوهشگر تصريح كرد: در مكتب عرفانی بزرگانی كه بعد از ملاصدرا بوده‌اند، عرضه عرفان شيعی را می‌توان مشاهده كرد، ولی با توجه به تسلطی كه آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی بر آيات و روايات و شريعت شيعی دارند، نگاه ايشان در مباحث عرفانی با عرفای قبل از ايشان متفاوت است.
ابراهيمی افزود: نكته ديگر اين است كه در دوران حاضر اشكالات مختلفی درباره عرفان به وجود آمده است، به عنوان مثال بحث عرفان‌های كاذب پيش آمده است و همچنين افرادی هستند كه عرفان را نقد می‌كنند و آن را نمی‌پذيرند، آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی تلاش می‌كنند كه مباحث خود را ناظر به آن اشكالات بيان كنند؛ يعنی در كتاب‌های ايشان اگر كسی بخواهد برخی اشكالات روز را به همراه پاسخ‌هايش بيابد، تا حد بسيار زيادی می‌تواند اين مطلب را در آثار ايشان پيدا كند.
وی با اشاره به مقاله «تبيين مبانی عرفان نظری» كه در شماره 4 فصل‌نامه «اسراء» منتشر شده است، عنوان كرد: اين مقاله كه به قلم آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی نوشته شده است، به بررسی روش‌شناسی عرفان نظری پرداخته و همچنين اشكالاتی كه در اين باره مطرح می‌شود، پاسخ داده است. يعنی در واقع به‌روز بودن نيز يكی ديگر از ويژگی‌های آثار عرفانی ايشان است.
اين محقق و پژوهشگر با بيان اين‌كه مستدل‌كردن شهود عرفانی از طريق حكمت متعاليه يكی از اهداف آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی است، اظهار كرد: ايشان حكمت را زبان عرفان می‌دانند و بهترين زبان را هم حكمت متعاليه صدرالمتألهين می‌دانند و در بحث‌های عرفانی خود تقريراتی را ارائه می‌كنند كه در راستای رسيدن به اين هدف است.
ابراهيمی عنوان كرد: اين هدف به شكل جدی در كتاب «عين نضاخ» دنبال شده است و ابن‌تركه اساساً كتاب «تمهيدالقواعد» را نيز برای همين هدف يعنی برهانی‌كردن شهود عرفانی نوشته است، اما ابن‌تركه در زمان خود تنها از فلسفه مشاء بهره می‌برده و تنها با اين فلسفه سر و كار داشته است، اما آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی بر اين عقيده است كه ابزار حكمت مشاء برای بيان مطالب عرفانی، كافی نيست و ظرفيت ندارد.
وی با بيان اين‌كه ابن‌تركه در رسيدن به هدفش موفق نبوده است، اظهار كرد: آيت‌الله‌العظمی جوادی آملی براهينی را كه ابن‌تركه می‌آورد نقد می‌كنند و بر اساس مبانی حكمت متعاليه آن را از نو تقرير كرده و ارائه می‌كنند. اين خصيصه آثار عرفانی ايشان است كه به‌ويژه در مبحث «اشارات» تحرير تهميدالقواعد ديده می‌شود.



 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور1
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور1:
زندگی پیامبر اکرم(ص) برای کودکان مکتوب می‌شود


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما