رسول نور حضرت محمد (ص) - التزام به منشور وحدت؛ پيشنهاد علمای اسلام به قرضاوی
 
 
 












 
 التزام به منشور وحدت؛ پيشنهاد علمای اسلام به قرضاوی

آرشيو اخبار رسول نور3

علمای اسلام ‌كه معتقدند وحدت اسلامی با شعار محقق نمی‌شود، بر اين امر اتفاق نظر دارند كه قرضاوی در شرايط حساس كنونی، بايد نسبت به مفاد منشور وحدت كه در راستای همگرايی پيروان مذاهب و تنش‌زدايی به تصويب شركت كنندگان بيست و يكمين كنفرانس بين المللی وحدت اسلامی در تهران رسيد، پايبندی و التزام بيشتری داشته باشد.



شيخ «يوسف قرضاوی» رييس اتحاديه علمای مسلمان جهان در حالی شيعيان را متهم به تحريف قرآن، بدعت‌گرايی و تلاش برای نشر تشيع در جوامع سنی‌نشين كرد كه ‌پيش‌تر به اعتدال‌گرايی و حمايت از تقريب شناخته می‌شد‌.

 بخش بين‌الملل خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با توجه به بازتاب گسترده و جنجالی اين اظهارت در فضای رسانه‌های داخلی و منطقه‌ای، به‌منظور واكاوی ريشه‌ها و علل شكل‌گيری اين مواضع گفت‌وگوهايی با آيت‌الله «محمدعلی تسخيری» دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، علامه «حسن الصفار» روحانی برجسته و امام‌جمعه قطيف عربستان، «محمدسعيد الطريحی» مدير آكادمی «الكوفه»ی هلند و «بلال حسن التل»، مدير مسؤول روزنامه اللواء اردن انجام‌داده كه گزيده‌ اين گفت‌وگوها از نظر می‌گذرد.

 نقش گروههای افراطی در تاثیر بر قرضاوی تسخيری دبيركل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی در اين‌باره معتقد بود كه قرضاوی تحت تأثير اخبار دروغينی قرار گرفته‌است كه برخی عناصر تندرو به گوشش می‌رسانند؛ اين عناصر و گروه‌های تندرو نمی‌خواهند امت اسلامی به وحدت و يكپارچگی برسد البته نبايد نقش روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در تحريف حقايق را نيز ناديده گرفت.

شيخ حسن صفار روحانی مطرح عربستانی نيز همين باور را داشت و يادآور‌شد: قرضاوی را متغاير با اظهارات اخيرش يافتم، در همايش تقريب مذاهب اسلامی بحرين، وی با رويكردی معتدل در رد تهمت‌هايی كه به شيعه نسبت داده‌شده، مقاله‌ای علمی ارائه كرده‌بود.

 وی با بيان اين سخنان تأكيدكرد: گروه‌های فشار مذهبی، سعی دارند تصويری معكوس و نادرست نزد علما و دانشمندان ارائه‌كنند و تا حدودی در اين امر موفق‌بودند و برخی از آنان تحت تأثير اين فشارها فتاوايی را صادركردند.

 الطريحی سردبير فصل‌نامه «الموسم» اما، بر اين عقيده نيست و به گمان وی اظهارت قرضاوی زمان‌‌‌‌‌‌بندی شده بود، زيرا پيش از اين و پس از پيروزی‌های حزب‌الله و موفقيت شيعيان در عراق سخنان مشابهی را عليه شيعيان و حمايت از صدام حسين معدوم گفته بود.

 الطريحی در توضيح سخنان خود به خبرنگار ايكنا چنين گفت: درست همان روزی كه قرضاوی سخنان تند خود را از طريق روزنامه «المصری اليوم» منتشر كرد، آشتی و پيمان اخوتی ميان جريان «المستقبل» سنی و حزب‌الله لبنان صورت گرفته‌بود.

بلال حسن التل دبيركل مركز پژوهش‌های اردن نيز با اشاره به اين‌كه «از سخنان دكتر يوسف قرضاوی متعجب شدم» گفت كه اطمينان دارد قرضاوی ناخواسته وارد يك بازی رسانه‌ای شده‌است؛ او همچنين با ابراز تأسف از اين‌كه، جريان‌های تكفيری تندرو دارای ساختارهای تشكيلاتی، سازمانی و رسانه‌ای هستند، يادآورشد: اين جريان‌ها قادرند اطلاعات نادرستی را منتشركنند و دانشمندان زيادی را تحت تأثير اين اطلاعات قراردهند.

فضای علمی و آكادميك؛مكانی برای اظهارنظرهای مذهبی آيت‌الله محمدعلی تسخيری مشاور و دستيار مقام معظّم رهبرى در امور فرهنگى جهان اسلام بر اين باور است كه همگی بايد سعی‌كنيم گفتمان‌ها و اظهارنظرهای مذهبی در فضايی كاملاً علمی و آكادميك صورت‌بگيرد و نبايد آن‌ها را به رسانه‌ها كشاند.

 تسخيری به خبرنگار ايكنا گفت: در بحبوحه فتنه عراق شاهد‌بوديم كه چگونه علمای تندرو بر افكار و موضع‌گيری‌های قرضاوی تأثيرگذاشتند و همان تأثيرات باعث‌شد كه وی مواضع ايران و خط مشی مراجع شيعه را زير سؤال ببرد؛ در حالی‌كه ايران و علمای آن تمام تلاش‌های خود را جهت خواباندن فتنه گماشتند و من بارها اين مسئله را در نشست‌ها و ديدارهای گوناگون به ايشان متذكرشدم.

بلال حسن التل رييس انجمن علمای شام هم به پاسخ‌های صورت‌گرفته از سوی عالمان دو گروه شيعه و سنی اشاره‌كرد و بهترين مكان نقد و بررسی آرای اختلاف فقهی ميان مسلمان را همايش‌ها و نشست‌های علمی و تخصصی دانست و اظهاركرد: بايد از پرداختن به اين‌گونه مسائل در ملأ عام پرهيز و از مصاحبه‌های ژورناليستی در اين‌باره نيز اجتناب‌كرد.

شيخ حسن‌الصفار امام جمعه شهر قطيف عربستان در اين‌باره بيان‌كرد: اين مسئله نبايد وارد بازی سياسی رسانه‌هايی می‌شد كه در پی متلاشی‌كردن مفهوم وحدت اسلامی و شعله‌ور‌كردن فتنه‌های مذهبی هستند.

 وی با بيان اين‌كه «آرزو داشتم قرضاوی وارد اين‌گونه مسائل در سطح عمومی نشود و زمينه را برای سوءاستفاده دشمنان اسلام مهيا نكند» ادامه‌داد: شايد قرضاوی چنان هدفی را در سر نمی‌پروراند و قصدش صراحت در بيان و گفت‌وگو باشد، اما وضعيت بحرانی امت اسلامی طوری است كه اين‌گونه اظهارات فتنه‌انگيز واقع شده‌اند. ضرورت پرهیز از بازی‌های رسانه‌ای محمدسعيد الطريحی مدير آكادمی «الكوفه»ی هلند با انتقاد از برخی دست‌اندركاران شيعی نسبت به دادن اهميت و اعتبار بيش از اندازه به قرضاوی گفت: اين نخستين‌بار نيست كه چنين اظهاراتی از سوی شخص قرضاوی گفته‌می‌‌‌‌‌‌‌‌شود؛ متأسفانه برخی شخصيت‌های اسلامی نيز آن را بزرگ جلوه داده و به آن بها می‌دهند در حالی‌كه در برخورد با آن بايد سياست بی‌توجهی در پيش گرفته می‌شد.

حسن‌الصفار هم كه جز نخستين كسانی‌ بود كه پاسخ‌هايی معتدل به اظهارات تند قرضاوی داده، معتقدبود اين امكان فراهم بود كه با حجم كم‌تری به اظهارات قرضاوی پرداخته‌‌شود.

الصفار می‌گويد: پاسخ‌های احساسی، غيرمنطقی و نسنجيده به اظهارات قرضاوی قابل قبول نيست، زيرا آن‌ها را دست‌آويزی برای منافقان و دشمنان می‌دانم و در تعامل با اظهارات رييس اتحاديه علمای مسلمان جهان نبايد بزرگ‌نمايی كرد.

مدير مسؤول روزنامه اللواء اردن معتقد است: اكنون زمان مناسبی برای مطرح كردن اين گونه مسائل نيست؛ زيرا اين سخنان موجب عمق‌بخشی به اختلافات و ايجاد شكاف ميان مسلمانان می‌شود در حالی‌كه اين روزها امت اسلامی نيازمند يكپارچگی و وحدت كلمه است.

 وی می‌افزايد: قدرت‌های استكباری می‌كوشند با انتشار و پخش اختلافات ساختگی مذهبی در ساير كشورهای اسلامی به اين مسائل دامن بزنند، زيرا دودستگی منجر به تضعيف جايگاه و اعتبار مسلمانان در سطح بين‌المللی می‌شود.

 اصل حديث تحريف قرآن مسلم نيست آيت‌الله محمدعلی تسخيری همچنين با اشاره به اين‌كه هيچ عالم شيعی برجسته‌ای به اين روايت ـ تحريف قرآن ـ اعتقاد ندارد، اصل حديث را مسلم ندانست و آن‌ را منجر به تشكيك مذاهب نسبت به همديگر عنوان‌كرد.

 وی ادعای قرضاوی در مورد تهمت اعتقاد شيعه به ناقص‌بودن قرآن و كم‌شدن سوره «الولاية» از آن را‌‌ مايه شگفتی دانسته و تصريح می‌كند: خود قرضاوی به خوبی بطلان اين تهمت را می‌داند و پيش از اين نيز در نوشته‌هايش اين موضوع را رد كرده‌بود.

 امام‌جمعه قطيف عربستان با اشاره به بخشی از ترديدهای قرضاوی درباره اعتقاد شيعه به تحريف و صيانت قرآن گفت: مباحثی كه مربوط به قرآن كريم، تاريخ و اعتقادات است، در حوزه مباحث تقليدی قرار‌نمی‌گيرد و تقليد نزد شيعيان محصور به مسائل فقهی است، علما و فقهای شيعی هيچ‌وقت خودشان را پايبند و ملزم به آرای علمای سلف و گذشته خود نمی‌دانند.

 الصفار بيان‌كرد: شيعيان هيچ‌وقت معتقد نبودند كه هرچه در كتاب «الكافی» كلينی يا كتاب «محدث نوری» آمده‌ درست و متقن است و وجه اختلاف شيعيان نسبت به اهل سنت در اين‌جاست كه اهل‌سنت كتب «صحاح سته» به‌ويژه «صحيح بخاری» و «صحيح مسلم» را عاری از اشتباه و خطا می‌دانند، يعنی صرف وجود حديثی درباره تحريف قرآن در كتابی از جوامع حديثی شيعيان، نمی‌تواند بازگوی اين امر باشد كه پيروان مذهب تشيع به آن اعتقاد دارند.

 نیاز جهان اسلام به اعتدال و میانه‌روی اظهارات تند و تفرقه‌افكنانه يوسف قرضاوی عليه شيعيان جز اين‌كه آتش اختلافات مذهبی و درگيری‌های فرقه‌ای ميان مسلمانان را شعله‌ور و نقشه‌های شوم دشمنان اسلام و گروه‌های تندرو و افراطی را برآورده می‌سازد، هيچ سودی حتی به شخص وی نمی‌‌‌‌رساند.

 حال سؤال اين‌ است كه آيا واقعاً چنين سخنانی با مسئوليت قرضاوی به‌عنوان رييس اتحاديه‌ای كه بايد عامل وحدت ميان مسلمانان آن‌هم در سطح علما و انديشمندان مسلمان باشد، هم‌خوانی دارد؟ چنين تغيير سؤال‌برانگيزی در مواضع، آيا عاملی جز انگيزه‌های سياسی دارد؟ چرا شخصيتی در حد و اندازه قرضاوی تحت تحريك افراطيان تندروی وهابی قرار می‌گيرد و مجبور می‌شود هر از گاهی اظهارات ضد و نقيض و دوپهلويی بر زبان براند؟

 آيا بهتر نيست كه علما و دانشمندان اسلام توجه و اهتمام خودشان را وقف مسائل درون مذهبی كرده و از دخالت و داوری درباره مذاهب ديگر بپرهيزند؟

اگر قرضاوی طبق ادعای خويش از مناديان تقريب، وحدت و ميانه‌روی است چرا به جای مقابله با گسترش تشيع در جهان اسلام ـ البته تنها به زعم خود قرضاوی ـ به فكر مقابله با موج گسترده تندروی و افراط موجود در جوامع سنی‌نشين نيست؟

 مگر همين گروه‌های افراطی نيستند كه با حمايت مالی و فكری نظام‌های سياسی عرب باعث به خاك و خون كشيدن هزاران مسلمان شيعی در ‌پاكستان، افغانستان و عراق شده‌اند؛ پس چرا قرضاوی كه برای جلوگيری از ريخته‌شدن خون‌های بيش‌تر به مقابله با گسترش تشيع در جوامع سنی‌نشين فرا می‌خواند، حاضر نيست حتی يك‌بار عليه اين موج و اين گروه‌های افراطی به مقابله برخيزد و آن‌ها را تخطئه كند؟

 مگر وی در انديشه حفظ اسلام نيست؟

قرضاوی با كمی انصاف و دقت خواهد يافت كه اين اعمال خشونت‌آميز و غيرانسانی برخی مسلمانان در جوامع سنی‌نشين است كه چنين چهره نادرستی از اسلام در جوامع غربی ساخته است.

 قرضاوی اگر تمام تاريخ اسلام را بكاود هيچ‌گاه شيعه‌ای را نخواهد يافت كه برای راه‌يافتن به بهشت، كمر به قتل برادر مسلمان سنی خود ببندد و خواهد ديد كه علت اقبال مسلمانان به تشيع، اعتدال و ميانه‌روی حاكم بر اين مذهب است و نه كارهای سازمان‌دهی شده شخص، مؤسسه‌ و يا نظام معين سياسی.

 جمهوری اسلامی ايران با تكيه بر آموزه‌های قرآنی و سنت پيغمبر(ص) و امامان معصوم(عليهم‌السلام) هميشه از داعيان وحدت اسلامی و تقريب مذاهب بوده است و اين بنيان‌گذار كبير انقلاب، حضرت امام خمينی(ره) بود كه با نام‌گذاری ايام ولادت پيغمبر اسلام به هفته وحدت و نامگذاری روز جهانی قدس، يكپارچگی بيش از پيش مسلمانان درباره مسأله فلسطين را به‌وجود آورد.

 و اكنون نيز رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آيت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با اعزام هيأتی به كنفرانس حمايت از قدس در دوحه قطر، آن‌هم به رياست دكتر ولايتی پرونده اين مشاجرات جنجالی را بست.

 در واقع ديدار دوستانه «علی اكبر ولايتی» و «يوسف قرضاوی» در زمانی كه حاميان دروغين جهان اسلام تمام تلاش خود را برای شكاف در جامعه اسلامی بسيج كرده‌ بودند، آرامشی دوباره برای جهان اسلام به ارمغان آورد و تلاش دشمنان به ظاهردوست را نافرجام گذاشت.

 در خاتمه يوسف قرضاوی خود می‌داند كه تاكيد بر چنين سخنانی، دعوت آشكار به دشمنی با تشيع، بسيج‌شدن عليه ايران، ضعيف جلوه‌دادن دستاوردها و نقش حزب‌الله در لبنان و برانگيختن شكاف و تفرقه بين شيعيان و اهل‌تسنن در كشورهای عربی به‌‌‌‌ويژه در عراق و كشورهای حاشيه خليج فارس را در بردارد؛ پس بيايد به جای تاكيد بر اين اظهارات تلاش كند تا مسلمانان از اولويت خود كه مبارزه با رژيم غاصب صهيونيست و آزادسازی قدس- اين پاره تن اسلام- است، عقب‌نشينی‌نكنند. و چون گذشته داعيه‌دار انسجام و همبستگی باشد.




 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور3
· سایر مطالب نوشته شده توسط yoosefi


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور3:
هدف از اهانت به حضرت محمد(ص) ایجاد فتنه و شبهه در دین اسلام است


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب


موضوعات مرتبط

آرشيو اخبار رسول نور3





چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما