رسول نور حضرت محمد (ص) - تخريب بقيع نتيجه حمايت قدرت سياسی از يك تفكر انحرافی و باطل بود
 
 
 












 
 تخريب بقيع نتيجه حمايت قدرت سياسی از يك تفكر انحرافی و باطل بود

آرشيو اخبار رسول نور6
عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم اظهار كرد: منشأ ستيز وهابيت با شيعه چيزی جز جهل و نداشتن آگاهی از اهل بيت(ع) و معرفت شيعه نيست و تخريب بقيع و ديگر بقاع متبركه توسط اينان نتيجه پشتيبانی قدرت سياسی از يك تفكر باطل و انحرافی بوده است.


حجت‌الاسلام والمسلمين محمدرضا مصطفی‌پور، عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: اگر شيعه را به معنای شخص قائل به نصب اميرالمؤمنين(ع) به عنوان جانشين پيامبر(ص) و پيرو آن حضرت بدانيم، بايد گفت كه شيعه‌ستيزی با رحلت پيامبر(ص) آغاز شده است. در مرحله اول علی(ع) را از ميدان اجتماع و سياست و خلافت كنار می‌زنند و خود داعيه‌دار خلافت پيغمبر(ص) می‌شوند. در زمان خلفای بنی‌اميه اين وضعيت به صورت حادتری نمايان می‌شود و مهم‌ترين نمود آن جريان لزوم سب اميرالمؤمنين (ع) از سوی خطبا در نماز جمعه و نمازگزاران در قنوت نمازهای خود بوده است.

وی افزود: در همان دوران، در عمل نيز با كسانی چون چون عمروبن‌حمق خزاعی، رشيد هجری، حجربن عدی و امثال آنان كه جزء خواص پيروان اميرالمؤمنين(ع) بودند، برخوردهای شديد صورت گرفت و نهايت اين ستيز با شيعه و خاندان اهل بيت(ع) در واقعه كربلا و شهادت حضرت امام حسين(ع) نمود پيدا كرد و پس از سقوط امويان، در دوران بنی‌عباس نيز شيعه‌ستيزی در اشكال مختلف ادامه پيدا يافت.
مصطفی‌پور بيان كرد: شيعه‌ستيزی در زمان خلفای سه‌گانه و نيز در زمان حكومت بنی‌اميه و بنی‌عباس بُعد سياسی داشته است، اما پس از ظهور ابن‌تيميه و پيروان او پس از قرن هفتم، مخالفت با تشيع حالت مذهبی به خود می‌گيرد؛ زمانی كه او با استفاده از نفوذ بسيار خود و مطرح شدن به عنوان شيخ‌الاسلام، با تشيع و مظاهر آن به مخالفت شديد برمی‌خيزد.
وی ادامه داد: شيعه خود را مولود طبيعی اسلام می‌داند و اسلام واقعی را برابر تشيع قلمداد می‌كند. طبيعتاً تشيع با محبت اهل بيت(ع)، توسل به ايشان، انتظار شفاعت از اين بزرگواران و تعظيم و تجليل آنان ملازم است. مستمسك و مبنای كار ابن‌تيميه در اين بود كه توسل به اهل بيت(ع) و حتی پيغمبر(ص) را بر خلاف اصل توحيد می‌دانست و بر آن بود كه آنان مانند انسان‌های ديگر هستند و جايگاهی جز هماهنگی با انسان‌های ديگر در نظام هستی ندارند و پس از مرگ و خروج روح از بدن، ديگر منشأ اثر اجتماعی و معنوی نيستند.
شاگرد آيت‌الله‌العظمی جوادی‌آملی تصريح كرد: وی مبنای خود را بر پيروی از صحابه، تابعين و تابعين تابعين قرار داده و اصولاً سلفی به معنای توجه كردن به سلف صالح ـ مقصود اينان صحابه پيغمبر و تابعين ـ است. به عقيده سلفيون ظهور اسلام بايد در زندگی صحابه و تابعين باشد. از همين رو برای تثبيت اين امر تلاش‌های بسياری انجام دادند و مسائلی چون توسل، شفاعت و بناء قبور را با توجيهات خاص خود، خارج از سنت پيامبر محسوب كردند.
عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم افزود: اينان در ادوار نخست به دليل در اختيار نداشتن قدرت، هيچ‌گاه برخورد عملی نداشتند، اما وقتی آل سعود به پشتوانه قدرت‌‌های غربی قدرت را به دست گرفتند، اين طائفه با برقراری ارتياط با آل سعود توانستند از وجود آل سعود برای رسيدن به اهداف خود استفاده كنند و به بهانه مبارزه با آثار شرك، تخريب آثار و مقابر اهل بيت(ع) را دامن بزنند.
اين محقق و پژوهشگر خاطرنشان كرد: آنان مفهوم احترام را با عبادت يكی دانستند، در حالی كه احترام به شخصيت‌های معنوی و از جمله انبياء، و حتی توسل به آن‌ها و طلب استغفار از آن‌ها در قرآن و سخنان پيامبر(ص) به‌عنوان يك اصل مطرح شده است؛ شرك به معنای پرستش و معبود حقيقی قرار دادن موجود ديگری غير از خدا است و تجليل و احترام با اين مفهوم كاملاً متفاوت است.
وی بيان كرد: علاوه بر سلفی‌گری مشكل بزرگ ديگر اين طايفه ظاهرگرايی و كنار گذاشتن تحليل عقلانی در فهم معارف دينی است. با توجه به اين مشكلات و با تلقی نادرست از قرآن و اسلام و مفهوم شرك، آن‌ها بر آن شدند تا آثار اهل بيت(ع) را در مدينه ـ و نخست در قبرستان بقيع ـ از بين ببرند و همه قبور را با خاك يكسان كنند.
مصطفی‌پور خاطرنشان كرد: منشأ ستيز آن‌ها با شيعه چيزی جز جهل و نداشتن آگاهی از اهل بيت(ع)، شيعه و اعتقادات شيعه نيست. طبيعتاً قدرت وقتی كه در كنار يك تفكر باطل و انحرافی قرار می‌گيرد و پشتوانه آن تفكر انحرافی می‌شود، اين امر به برخورد فيزيكی نيز می‌انجامد. بنابراين اينان پس از ارتباط با قدرت سياسی آل سعود ابتدا در مدينه و قبرستان بقيع و سپس در شهرهای عراق اقدام به تخريب مقابر كردند.
عضو هيئت علمی دانشگاه تربيت معلم خاطرنشان كرد: قدرت‌های استكباری به خوبی می‌دانند كه بهترين راه برای برخورد با مذهب زنده و فعال شيعه ايجاد تفرقه مذهبی و جنگ مذاهب با يكديگر است و در همين راستاست كه در قرن 13 با حمايت‌های اين قدرت‌ها سه مذهب شكل می‌گيرد: نخست وهابيت با پشتوانه آل سعود در خاستگاه اسلام يعنی عربستان، دوم مذهب بهايی‌گری در ايران و حاشيه خليج فارس و سومی مذهب قاديانی در شبه‌قاره هند است.




 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور6
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور6:
گردآوری 15 هزار حدیث پیامبر در 15 جلد کتاب حاصل تلاشی 10 ساله است


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما