رسول نور حضرت محمد (ص) - منابع اهل سنت گريه بر محبوب و ولی ‌خدا را ارزشمند دانسته‌اند
 
 
 












 
 منابع اهل سنت گريه بر محبوب و ولی ‌خدا را ارزشمند دانسته‌اند

آرشيو اخبار رسول نور4
بر اساس منابع شيعه و اهل سنت گريه، ندبه و مديحه‌سرايی در سيره پيامبر‌ اسلام(ص) و انبيای الهی(ع) سابقه داشته است و امری ارزشمند و درخور پاداش دانسته شده و گريه پيامبر اكرم(ص) بر حمزه، جعفر بن‌ابی‌طالب و... شاهدی بر اين مدعاست.


حجت‌الاسلام والمسلمين ملامحمد شريف زاهدی، ره‌يافته به مذهب تشيع، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به اشكالات و شبهات وهابيت عليه شيعيان، از جمله مراسم عزای سيد و سالار شهيدان، امام حسين(ع) اظهار كرد: يكی از شبهات مطرح شده از جانب وهابيت عليه شيعه، گريه در عزای امام حسين(ع) است؛ از منظر ايشان گريه بر مرده هيچ سودی برای انسان ندارد و حتی بعضاً به‌جهت گريه و عزاداری و سينه‌زنی شيعيان، آنان را به مرده‌پرستی متهم كرده‌اند.

شريف زاهدی با بيان اين‌كه اين سخن از روی نادانی، بی‌اطلاعی و عدم تحقيق و بررسی در متون و معارف شيعه است، عنوان كرد: به‌هر حال اين مطلب موضوعی است كه می‌تواند برای برخی از افراد ايجاد شبهه كند كه اهل بيت(ع) ـ العياذ بالله ـ مرده‌اند؛ اين در حالی است ‌كه بر اساس تمام منابع شيعه و اهل سنت ائمه اطهار(ع) همگی به‌ شهادت رسيده‌اند.


وی با تأكيد بر اين‌كه يكی از مفاهيمی ‌كه در رابطه با امام حسين(ع) قابل بحث است، توسل به ايشان و زيارت حرم مطهر آن حضرت(ع) است، اظهار كرد: يكی از ادعاهايی كه وهابيت عليه شيعه مطرح می‌كنند، اين است كه شيعه متوسل به غير الله می‌شود؛ در حالی كه بحث توسل به غير الله در قرآن كريم و برخی از روايات مطرح شده است.


زاهدی با اشاره به منابع تاريخی خاطرنشان كرد: بر اساس منابع تاريخی گريه، ندبه و مديحه‌سرايی در تاريخ در رابطه با پيامبر‌ اسلام(ص) و انبيای الهی(ع) سابقه داشته است و عزاداری شيعيان برای اموات و بزرگانشان و برگزاری مجلس ختم و ترحيم برای آنان امر جديدی نيست. همچنين در بسياری از منابع اهل سنت نقل شده است كه پيامبر جليل‌القدر اسلام(ص) در كنار قبر مادرشان «آمنه بنت وهب» به عزاداری پرداخته‌اند.


نويسنده كتاب «بايد هدايت می‌شدم» افزود: در سنن ترمذی و ابن‌ماجه از قول ابوهريره نقل شده كه برخی از صحابه همراه با پيامبر اكرم(ص) به‌ سمت مكه مكرمه برای انجام مراسم حج در سال دهم هجری بودند كه به سرزمين ابواء مدفن مادر گراميشان رسيدند. راوی نقل می‌كند كه «فبكی و ابكی من حوله؛ يعنی هم خود پيامبر(ص) گريستند و هم ديگران را گرياندند».


زاهدی ادامه داد: همچنين در منابع اهل سنت گريه پيامبر اكرم(ص) بر جنازه عموی خويش، حمزه سيدالشهدا و جعفربن ابيطالب، معروف به جعفر طيار را داريم كه حتی حضرت(ص) به زنان دستور دادند كه بر جعفر گريه كنند، زيرا جعفر هيچ گريه‌كننده‌ای ندارد. اين تعبير برای حمزه نيز بيان شده است كه فرمودند: برای حمزه گريه كنيد، زيرا «ولكن حمزة لاباكية له».


ره‌يافته به مذهب تشيع با اشاره به گريه پيامبر اكرم(ص) بر فرزند خويش «ابراهيم» كه در خردسالی از دنيا رفت، اذعان كرد: در اين رابطه حتی می‌توان گريه رسول‌ اكرم(ص) را هنگام عيادت سعدبن عبادة كه در منابع اهل سنت از آن سخن به ميان آمده را ذكر كرد. اين مطالب در صحيح مسلم و صحيح بخاری در باب «البكاء عند المريض»، باب «البكاء عند الميت» و باب «الرحمة للصبيان» آمده است. بنابراين گريه پيامبر(ص) برای غير الله در كتاب‌های موثق و صحاح سته اهل سنت مؤكداً نقل و مطرح شده است.


وی در ادامه به شبهه اول وهابيت در رابطه با گريه برای غير الله پرداخت و گفت: در قرآن كريم ماجرای گريه حضرت يعقوب(ع) برای حضرت يوسف(ع) نقل شده است، آنجا كه می‌فرمايد: «وَتَوَلَّى عَنْهُمْ وََقَالَ یَا أَسَفَى عَلَى یُوسُفَ وَابْیَضَّتْ عَیْنَاهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ كَظِيمٌ؛ از آنان روى گردانيد و گفت اى دريغ بر يوسف و در حالى كه اندوه خود را فرو مى‌‏خورد چشمانش از اندوه سپيد شد»(يوسف/84).


اين مستبصر با بيان اين‌كه گريه برای ولیّ خدا و كسی‌ كه خدا او را دوست دارد، دارای پاداش است، ولو اين‌كه اين گريه از روی حس پدری باشد، افزود: حضرت يعقوب(ع) در فراق حضرت يوسف(ع) آنقدر گريست تا اين‌كه نابينا شد كه مطمئناً اين گريه‌ای برای غير خدا بوده است. نكته جالب اين‌كه گريه او در حد اشك ريختن نبوده، بلكه آن‌قدر گريسته كه به نابينايی او منجر شده است. زمخشری در تفسير كشاف روايتی را نقل می‌كند كه حضرت يوسف(ع) از جبرئيل مدت گريه پدرش را جويا شد؛ جبرئيل به او پاسخ داد كه يعقوب(ع) 70 سال در فراق تو گريست. حضرت يوسف(ع) از پاداش گريه او پرسيد، جبرئيل پاسخ داد: اشك او پاداش 70 شهيد فی‌ سبيل‌الله را دارد.


وی با اشاره به جلسات مناظره خود با علمای وهابی خاطرنشان كرد: بنده هنگام مناظره با وهابيون مطرح می‌كنم كه آدم(ع) و حوا در فراق يكديگر 40 سال گريستند. همچنين هاجر برای تشنگی اسماعيل(ع) با گريه و زاری به كوه صفا و مروه می‌دود كه مطمئناً گريه او گريه برای غير الله بوده است.


زاهدی افزود: همچنين در تاريخ گريه حضرت ابراهيم(ع) و حضرت موسی(ع) برای هدايت قومشان نقل شده است و با اين اوصاف، اشكال و ايراد ايشان بر شيعه يك شبهه كاملاً بی‌اساس است كه هيچ پايه روايی و منطقی ندارد. از سوی ديگر شيعه در كار خود براساس روايات وارده از ائمه‌ اطهار(ع) عمل می‌كند و در اين عزاداری هيچ مستمسكی بالاتر از عزاداری خود ائمه(ع) در عزای سيد‌الشهداء(ع) نيست.




 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور4
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور4:
روز ازدواج؛ سالروز ازدواج علي(ع) و فاطمه‏زهرا(س)


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما