رسول نور حضرت محمد (ص) - ضرورت تبيين سبك زندگی قرآنی در فضای مجازی متناسب با ذائقه كاربران
 
 
 












 
 ضرورت تبيين سبك زندگی قرآنی در فضای مجازی متناسب با ذائقه كاربران

آرشيو اخبار رسول نور2
عضو هيئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار كرد: ما سبك زندگی قرآنی را با يك انسجام و متناسب با ذائقه كاربران و زندگی در قرن بيست و يكم معرفی نكرده‌ايم، آنگاه ناراحت می‌شويم كه چرا در كل دنيا و به تبع آن در فضای مجازی، سبك زندگی‌ها اسلامی نيست.


حجت‌الاسلام والمسلمين محمد كاويانی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با برشمردن مولفه‌های سبك زندگی گفت: در پژوهش‌های مختلف، مؤلفه‌های زيادی را برای سبك زندگی شمارش می‌كنند كه از آن جمله می‌توان روابط اجتماعی، رفتارهای عبادی، باورها و اعتقادات، رفتارهای اخلاقی، مالی، خانوادگی، سلامت و بهداشت، تفكر و علم، مولفه‌های دفاعی امنيتی، زمان‌شناسی، فعاليت‌های فيزيكی، تغذيه و دارو، خواب و بيداری،‌ و نوع پوشش را برشمرد.

كاويانی با بيان اين كه سبك زندگی در يك معنای عام، همه زندگی را پوشش می‌دهد، افزود: بعضی پژوهش‌ها به تناسب گستره‌ای كه دارند، ممكن است به همه مؤلفه‌ها بپردازند و بعضی ممكن است بر يك جزء بسيار كوچك از سبك زندگی مثل سبك نشستن فرد پشت ميز كامپيوتر، تمركز كنند.


سردبير مجله «مطالعات اسلام و روانشناسی» با اشاره به دو نوع تأثير فضای مجازی در سبك زندگی انسان‌ها عنوان كرد: فضای مجازی پديده‌ای نوظهور است كه در دهه‌های قبل در سبك زندگی‌ها، حضور نداشته و اكنون حضوری پررنگ دارد و برای خود جايگاه و سهمی از وقت، توجه، نيرو و هزينه‌های زندگی را می‌طلبد و خود را به همه افراد،‌ خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی، تحميل كرده و می‌كند و اين گونه به نظر می‌رسد كه هيچ گريز و مفری از آن نيست.


وی اختصاص يافتن چنين سهمی به فضای مجازی و فناوری‌های نوين را موجب كاسته شدن از سهم بخش‌های ديگر زندگی دانست و در مورد نوع دوم تأثير آن اظهار كرد: تأثير ديگر فضای مجازی بر سبك زندگی‌ها ناشی از ماهيت خاص آن است. فضای مجازی اگرچه به لحاظ مفهومی، كاملاً مستقل از انسان است و از ويژگی‌های درونزاد يا فطریِ انسان تلقی نمی‌شود اما از زمانی كه در زندگی انسان حضور پيدا كرده است، با سرعت زياد و در گستره‌ای وسيع خودنمائی كرده و جوامع، نهادهای اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، مالی، سياسی، ارتباطات اداری و حتی مناسبات بين‌المللی و ... را به گونه‌ای مقهور خود ساخته و رويگردانی افراد و نهادها از اين فضا موجب انزوا و تحميل هزينه‌های زياد بر آن‌ها خواهد شد.


كاويانی با بيان اين كه فضای مجازی، ماهيتاً يك ابزار است بر عدم تأثيرگذاری اين ابزار بر هويت انسان در دراز مدت تأكيد كرد و گفت: اگرچه قدرت و برد فضای مجازی زياد و ظهور و بروز آن پرقدرت بوده است و شايد توده مردمی كه ارزش زندگی را فقط در حد گذراندن می‌دانند به آسانی تسليمِ لوازم و آثارِ فضای مجازی شوند و در سبك زندگی خود اثرپذيری بی‌چون و چرائی از آن داشته باشند؛ اما كسانی كه به انسان و هويت مادی ـ معنوی، دنيائی ـ اخروی، و حيات دائمی او توجه دارند می‌دانند كه اين اثرگذاری پرهجمه فضای مجازی موجی هرچند بزرگ اما گذراست.


اين دانش‌آموخته حوزه و دانشگاه راهكار مواجهه با اين فضا در كوتاه مدت را در كنار آمدن با واقعيت‌های فعلی آن دانست و خاطرنشان كرد: هرچند در اين مرحله برای پرهيز از انزوا و عقب‌ماندگی با اين واقعيت‌ها كنار می‌آييم اما در بلند مدت، بايد با تدبير امور برای هر چه انسانی‌تر ساختن فضای مجازی و نزديك كردن آن به هويت انسانی كوشيد.


كاويانی مثبت يا منفی بودن فضای مجازی را امری مرتبط با تربيت انسان‌ها دانست و گفت: با وجود اين كه اين ابزار امكان رفتارهای غيراخلاقی و غيرانسانی فراوانی را فراهم كرده كه قبلاً ممكن نبود، لكن از سوی ديگر، امكان رفتارهای اخلاقی و انسانی فراوانی را نيز پديد آورده است و اين كه فردی به كدام سمت گرايش پيدا كند امری است كه به تربيت اخلاقی وی بازمی‌گردد.


عضو هيئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بيان اين كه ما در بسياری از مسائل خرد و كلان دنيا ممكن است نياز به وسعت بخشيدن مقياس‌هامان داشته باشيم، افزود: علاوه بر داشتن نگاه شامل به پديده‌ها و رويدادها، آن‌چه ضروری است داشتن نگاه طبيبانه به وضعيت موجود است؛ بايستی‌ نگاه ما نگاه پيامبرانه نسبت به انسان جاهلِ بی‌فرهنگ باشد.


كاويانی ادامه داد: اگر اينگونه بود،‌ اول از خودمان می‌پرسيم كه «آيا ما به اندازه كافی «طب» مورد نياز اين وادی را بلديم؟»‌ و اگر بلد نيستيم موظف هستيم كه آن را ياد بگيريم. از خود می‌پرسيم «آيا به اندازه كافی دلسوزی برای بيماران اين وادی داريم؟»‌ اگر نداريم، بايد با تأسی از پيامبر اكرم(ص)، اين دلسوزی را بيش از پيش داشته باشيم و براساس آن عمل كنيم.


وی با تأكيد بر اين كه ما همچنين بايد بپرسيم «آيا ما نسخه‌ای برای دردهای شناخته شده اين بيماران تهيه كرده‌ايم؟» گفت: ما سبك زندگی قرآنی را با يك انسجام و مناسب با زندگی قرن بيست و يكم معرفی نكرده‌ايم، آنگاه ناراحت می‌شويم كه چرا در كل دنيا و به تبع آن در فضای مجازی، سبك زندگی‌ها، اسلامی نيست.




 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور2
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور2:
40 حديث نوراني درباره كار و تلاش


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما