رسول نور حضرت محمد (ص) - نشست «نگاهی به خطابه غدير از ديدگاه فقه الحديث» برگزار شد
 
 
 












 
 نشست «نگاهی به خطابه غدير از ديدگاه فقه الحديث» برگزار شد

آرشيو اخبار رسول نور1نشست «نگاهی به خطابه غدير از ديدگاه فقه الحديث» در تالار فردوسی واقع در دانشكده ادبيات و علوم انسانی مجتمع ولی‌عصر(عج) دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، نشست نگاهی به خطابه غدير از ديدگاه فقه الحديث با سخنرانی احمدرضا غائی، عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به صورت كارگاه آموزشی از ساعت 10:50 تا 12:20 در تالار فردوسی واقع در دانشكده ادبيات و علوم انسانی مجتمع ولی‌عصر(عج) دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
اين استاديار دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای اين نشست با ارائه تعريفی از علم فقه الحديث بيان كرد: منظر غدير به اين معنا است كه ما خود را در موضع غدير سال 11 هجری قرار دهيم و با اين نگاه ببينيم كه چگونه می‌توان واقعه غدير را ديد، اما با نگاهی عميق.
وی افزود: خطابه مفصل پيامبر(ص) در مراسم حجةالوداع كه در آخرين ماه‌های حيات شريف ايشان ايراد شد اولا دارای نقل‌های متعدد و مهمی در منابع معتبر شيعی است و ثانيا بسياری از عبارات كليدی اين خطبه شريف به مناسبت‌های گوناگون در كتب معتبر اهل تسنن نيز آمده كه برای نمونه می‌توان به دائرةالمعارف الغدير تأليف علامه امينی مراجعه كرد.
غائی ادامه داد: ما در مقام بررسی متنی خطبه هستيم پس بستر و محور اصلی، بررسی متنی و محتوايی است. بايد گفت كه اين خطابه بسيار مهم، از چنان استحكام و استواری علمی و بلاغی برخوردار است كه نه تنها بی‌نياز از بررسی سندی است كه می‌توان گفت خود سندی مهم و معتبر در اثبات حقانيت اسلام و تشيع به حساب می‌آيد.
اين عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد با بيان مثالی عنوان كرد: به عنوان مثال مقدمه اين خطابه در موضوع حمد و ثنای پروردگار كه خود مجموعه‌ای عظيم در بيان حقايق و معارف ناب توحيدی اسلام و قرآن به حساب می‌آيد، در نوع خود بی‌نظير است.
وی تصريح كرد: اين خطابه، خطابه‌ای خودكافی از نظر سنديت و اعتبار است؛ چون در مقام بيان يك موضوع بسيار محوری در بقای اسلام است و به گونه‌ای بيان شده كه بی‌نياز از ارائه سند است و موضوع امامت را به دنباله نبوت برای عالم اسلام و بشريت معرفی می‌كند.
اين محقق و پژوهشگر علوم قرآنی اظهار كرد: گرچه پيام اصلی اين خطابه گرانقدر ابلاغ ولايت الهی اميرالمؤمنين(ع) و مقام امامت و جانشينی ايشان برای پيامبر اكرم(ص) از جانب خداست، اما متن اين خطابه همانند يك اقيانوس مواج حاوی حقايق مهم معرفتی است كه از منظرهای مختلف قابل بررسی علمی است كه اگر يك كار علمی گسترده نمايه‌سازی شود خود می‌تواند به صورت كتاب تحقيقی بزرگی عرضه شود.
وی ادامه داد: ناگزير بايد در موضوع مشخصی اين بررسی فقه الحديثی را محدود كنيم كه اين بررسی را در يكی از محورهای كليدی و بنيادی خطابه مورد بررسی قرار می‌دهم كه حول عبارت معروف «من كنت مولا فهذا علی مولا» است كه تصور عموم از سخن پيامبر(ص) در روز غدير معمولا به همين عبارت است در حالی كه خطبه مفصل است و قدر اقل حدود سه ساعت خواندنش طول كشيده است و تا انجام بيعت رسمی نيز مراسم حدود سه روز به طول انجاميده است.
غائی تأكيد كرد: در اين عبارت كه ما معتقديم يكی از عناوين اصلی اين خطابه است، سؤالی مطرح می‌شود كه آيا كلمه «مولی» به جز معنی اولی به تصرف و معنای سرپرستی در مفهوم گسترده كلمه كه كل تفسير شريعت و قرآن و بيان حقايق دينی اعم از اصول و فروع را در برمی‌گيرد، معانی ديگری مثل دوستی داشته يا به آن حمل نمی‌شود؟
وی افزود: در بررسی اين خطابه وقتی از اين نگاه خطابه را می‌بينيم از همان ابتدا تا انتها به نحو كاملا روشنی مانند خورشيد در ميان آسمان روشن است كه اين خطابه در بيان مقام ولايت اميرالمؤمنين(ع) از جانب خدای متعال است به همان معنايی كه شخص شخيص پيامبر(ص) از جانب خدا داشته‌اند. در قسمت اول خطبه كه حمد و ثنای الهی است، خداوند با اوصافی كه بيشترين كاربرد را در مقام صفات جلال حق دارد، ستايش می‌شود. شكوهمندی ـ علو در توحيد ـ دنو در تفرد ـ جلالت در سلطنت ـ عظمت در اركان ـ احاطه علمی به كل شیء ـ قهار بودن به جميع خلايق ـ تا به عبارت مولی المؤمنين و رب العالمين می‌رسد.
اين استاديار دانشگاه بيان داشت: اين عبارت‌ها با نگاه مولويت خدا سازگار است؛ يعنی مناسب اين است كه خداوند می‌خواهد ولی مطلق خود را در روی زمين بعد از پيامبر(ص) معرفی كند، از اين مقام صحبت می‌كند. پس با نگاه عميق در فهم حديث اين را متوجه می‌شويم كه اين عبارات با ساير كلمات ايشان در مقامات ديگر متفاوت است.
غائی در پايان اولين نشست نگاهی به خطابه غدير از ديدگاه فقه الحديث يادآور شد: در قسمت دوم اين خطبه پيامبر(ص) در مقابل مقام مالكيت خدا با فضای عبوديت خود شروع می‌كند كه من در اينجا در برابر خدا اقرار می‌كنم و پيام الهی را ادا می‌كنم و آنچه به من وحی فرموده از خوف اين‌كه اگر انجام ندهم، عذاب كوبنده‌ای از جانب خدا بر من نازل می‌شود كه كسی از من نتواند در برابر اين عذاب دفاع كند و پروردگار به من اعلام كرده اگر اين پيام را ابلاغ نكنم، رسالت خدا را اصلا انجام ندادم و اين مطلب با توجه به اين‌كه چند ماه از عمر حضرتش باقی نمانده بايد بسيار مهم تلقی شود كه ابلاغ اين پيام برابر رسالتی است كه تمام عمر بر عهده حضرت(ص) بوده است.



 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور1
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور1:
زندگی پیامبر اکرم(ص) برای کودکان مکتوب می‌شود


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب



Patek Philippe 7071R Women launched a new stopwatch ,replica Swiss Patek Philippe wat (امتیاز : 0)
توسط کاربر مهمان در مورخه : دوشنبه، 20 شهریور، 1391

مطالعه ادامه این نظر ...






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما